Mini quiche z porami.

14:37 Kinga ⚬ Yummy Lifestyle 10 Comments


Na foremki tartaletkowe 'czaiłam się' chyba rok. Szukałam, szperałam, rozglądałam się i w końcu trafiłam na przyjemną okazję. Gdy w końcu 6 karbowanych foremek trafiło w moje ręce, zaczęłam się zastanawiać do czego je wykorzystać. W międzyczasie na celowniku pojawił się konkurs z herbatą Irving w roli głównej i wpadłam na pomysł przyrządzenia słodkich tartaletek z kremem herbacianym (o tym w poprzednim poście :) ). Wylepianie foremek kruchym ciastem tak mi się spodobało ( ;) ), że następnego dnia wpadłam na pomysł przyrządzenia ich ponownie, tym razem w wersji słonej. Pomyślałam, że nadzienie porowe będzie do tego idealne. Żeby Pan Be. mógł być z nich równie zadowolony, dorzuciłam pokrojoną w kostkę szynkę. Wszystko zalałam jajeczno-śmietanowym sosem wymieszanym z serem. Mini quiche wyszły obłędne, najlepsze prosto z pieca :) Idealne na obiad, kolację czy ciepłą przystawkę. Coś czuję, że niedługo popełnię je ponownie, odpowiadając tym samym na pytanie Pana Be., czy przez najbliższy czas wszystko będę robić w formie tartaletek ;)


Mini quiche z porami
Składniki (na 6 sztuk o śr. 10 cm)
Ciasto
  • 100 g margaryny lub masła o temp. pokojowej
  • 200 g mąki
  • pół łyżeczki soli
  • 2 łyżki mleka
Farsz
  • 3 średnie pory (białe części)
  • 100 g szynki
  • pół pęczka szczypiorku
  • olej rzepakowy (do podsmażenia porów)
Sos jajeczny
  • 2 jajka
  • 5 łyżek śmietanki 18%
  • ok. 100 g żółtego sera
  • sól, świeżo zmielony pieprz, tarta gałka muszkatołowa, oregano
Sposób przygotowania:
Mąkę przesiać na stolnicę, dodać sól i pokrojoną w małe kawałki margarynę (lub masło) i mieszać ręką. Gdy składniki zaczną się łączyć, dodać mleko, a następnie zagnieść ciasto. Uformować z niego kulę, zawinąć w folię spożywczą i odstawić do lodówki na min. pół godziny. W międzyczasie przygotować farsz. Pory opłukać, przekroić wzdłuż a następnie pokroić w półtalarki. Na rozgrzaną patelnię wlać olej rzepakowy(2-3 łyżki), a następnie na dobrze rozgrzany wrzucić pokrojone pory. Smażyć kilka minut aż por będzie szklisty i dość miękki. Szynkę pokroić w niewielką kostkę, szczypiorek opłukać i posiekać. Do niewielkiej miseczki wbić jajka, dodać śmietankę i przyprawy i rozmieszać trzepaczką. Dodać starty na drobnych oczkach żółty ser i wymieszać. Piekarnik rozgrzać do 200 stopni. Foremki do tartaletek wylepić ciastem, przykryć papierem do pieczenia i wysypać na niego 'ciężarki' (groch lub fasolę). Piec ok. 13 minut. Następnie wyjąć z pieca, ściągnąć ciężarki i wypełnić podsmażonym porem. Na pory nakładać łyżką sos jajeczny z serem. Posypać szynką i szczypiorkiem, z powrotem wstawić do piekarnika i piec jeszcze ok. 15-20 minut (do czasu aż masa jajeczna się zrumieni). Najlepiej podawać od razu.

SMACZNEGO!


Czy wiesz że... Po bliższym przyjrzeniu się składom oliwy z oliwek i oleju rzepakowego, wychodzi na to, że są one bardzo podobne, a wręcz olej może nam wyjść na lepsze. Dlaczego? Po pierwsze olej rzepakowy ma najkorzystniejszy skład tłuszczowy spośród wszystkich olejów roślinnych, a proporcje omega-6 i omega-3 są idealne – wynoszą bowiem 2:1, podczas gdy w oliwie z oliwek proporcje te są bliskie 9:1. Po drugie olej rzepakowy posiada więcej witaminy E, K oraz prowitaminy A niż oliwa. I po trzecie, jako nasz rodzimy produkt, olej jest tańszy od oliwy co wpłynie korzystnie na stan naszego portfela :)

10 komentarzy :

  1. wygląda niesamowicie smakowicie :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pory uwielbiam, więc myślę, że byłabym zachwycona taka tartaletką :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam dodatek pory do tarty !! Cudo:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oj dzisiaj mi brakowała takich foremek i w końcu zamiast w kilku małych zrobiłam tartę w dużej :-)Oj chyba musze wybrać się na zakupy ;-) I na to wyglada, że następnym razem ściągnę przepisik od Ciebie :-) Genialne!

    OdpowiedzUsuń
  5. piękne, delikatne... muszą być pyszne! niezwykle apetyczne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam pytanie praktyczne: czy po upieczeniu samego ciasta-spodu, można je przygotować wcześniej i odstawić a zaraz przed przyjściem gości wstawić z nadzieniem? Jeszcze jedno- zastanawiam się czy zamiast szynki można by tu użyć łososia- tylko pytanie: czy wcześniej go podsmażyć w kawałeczkach? Poproszę o radę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można upiec spody i "nadziać" je przed przyjściem gości. Przygotowałabym sobie wszystkie składniki na farsz i masę jajeczną, ale wypełniłabym nimi spody dopiero przed włożeniem do piekarnika, żeby ciasto nie naciągnęło wilgoci z masy jajecznej. Myślę, że wędzony łosoś również by tutaj pasował, jeśli surowy to po pokrojeniu na małe kawałki powinien się bez problemu upiec :)

      Usuń
  7. Wyglądają bardzo kusząco, jak piękna przystawka w restauracji :)

    OdpowiedzUsuń

Daj znać co myślisz!